آشنایی با محیط های کشت مناسب برای انواع باکتری

armanbt
۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
5 دقیقه زمان مطالعه

محیط کشت موادی هستند که برای رشد و نگهداری میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شوند. انواع مختلفی از محیط های کشت موجود است که هر کدام برای حمایت از رشد انواع خاصی از باکتری ها بر اساس نیازهای تغذیه ای آنها طراحی شده اند. با این حال، برخی از محیط های کشت همه منظوره وجود دارند که می توانند از رشد طیف وسیعی از باکتری ها حمایت کنند. این محیط ها به صورت غیرانتخابی یا همه منظوره شناخته می شوند.

 

یکی از متداول ترین محیط های کشت همه منظوره، نوترینت آگار است. نوترینت آگار یک محیط پیچیده است که حاوی انواع مواد مغذی مانند پپتون ها، عصاره گوشت گاو و آگار است. این مواد مغذی کربن، نیتروژن، ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای رشد باکتری ها را تامین می کنند. نوترینت آگار یک محیط جامد است که برای کشت طیف وسیعی از باکتری ها از جمله گونه های هوازی و بی هوازی مناسب است.

 

  •  تریپتیک سویا آگار (TSA)

یکی دیگر از محیط های کشت همه منظوره رایج، تریپتیک سویا آگار (TSA) است. TSA یک محیط پیچیده است که حاوی کنجاله سویا و هضم کازئین و همچنین آگار است. منبع غنی از مواد مغذی برای رشد باکتری ها است و برای کشت طیف وسیعی از باکتری ها مناسب است. TSA اغلب در آزمایشگاه های میکروبیولوژی بالینی برای کشت معمول باکتری استفاده می شود.

 

  • محیط کشت خون آگار ( بلود آگار ) 

خون آگار ( بلود آگار ) یکی دیگر از محیط های کشت همه منظوره است که معمولاً برای کشت باکتری استفاده می شود. بلود آگار یک محیط غنی از مواد مغذی است که حاوی خون گوسفند یا اسب و همچنین پپتون، عصاره گوشت گاو و آگار است. افزودن خون به محیط، مواد مغذی اضافی مانند هیمین و هموگلوبین را فراهم می کند که می تواند رشد باکتری های سخت رشد را افزایش دهد.این محیط اغلب برای تمایز بین انواع مختلف باکتری ها بر اساس خواص همولیتیک آنها استفاده می شود.

 

علاوه بر این محیط های کشت همه منظوره، محیط های تخصصی و انتخابی نیز وجود دارند که می توانند از رشد انواع خاصی از باکتری ها حمایت کنند. به عنوان مثال، MacConkey آگار یک محیط انتخابی است که معمولاً برای جداسازی و تمایز باکتری های روده ای بر اساس توانایی آنها در تخمیر لاکتوز استفاده می شود. MacConkey آگار حاوی نمک های صفراوی و کریستال ویولت است که از رشد باکتری های گرم مثبت جلوگیری می کند و باکتری های روده ای گرم منفی را انتخاب می کند.

محیط کشت آگار باکتریولوژیک (Agar Bacteriological) به صورت پودر، محصول ایبرسکو

محیط کشت آگار باکتریولوژیک (Agar Bacteriological) به صورت پودر، محصول ایبرسکو

 

 مانیتول سالت آگار

نمونه دیگری از یک محیط کشت تخصصی مانیتول سالت آگار (MSA) است که برای رشد گونه های استافیلوکوک انتخابی است. MSA حاوی غلظت بالایی از نمک است که از رشد بیشتر باکتری های دیگر جلوگیری می کند و گونه های استافیلوکوک را بر اساس توانایی آنها در تخمیر مانیتول انتخاب می کند.

به طور کلی، محیط های کشت متنوعی وجود دارد که می توانند از رشد انواع مختلف باکتری ها حمایت کنند. الزامات و خواص بیوشیمیایی با استفاده از ترکیبی از رسانه های عمومی و تخصصی، میکروبیولوژیست ها می توانند به طور موثر انواع مختلف باکتری ها را در محیط های آزمایشگاهی جداسازی و شناسایی کنند.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.