آشنایی محیط کشت های مناسب قارچ ها

armanbt
۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳
بدون دیدگاه
5 دقیقه زمان مطالعه

قارچ ها بسته به نیازهای خاص شان می توانند در انواع مختلف محیط های کشت رشد کنند. برخی از محیط های کشت رایج که برای پرورش قارچ در محیط های آزمایشگاهی یا برای کشت تجاری استفاده می شوند عبارتند از:

صفحات آگار

صفحات آگار یک محیط کشت متداول است که برای جداسازی و رشد قارچ ها در محیط های آزمایشگاهی استفاده می شود. آگار ماده ای ژل مانند است که از جلبک دریایی به دست می آید و سطحی جامد برای رشد قارچ ها فراهم می کند. مواد مغذی مانند قندها، اسیدهای آمینه، ویتامین ها و مواد معدنی برای حمایت از رشد قارچ به آگار اضافه می شوند.

محیط های کشت مایع

از محیط های مایع مانند براث یا آگار مایع نیز می توان برای کشت قارچ ها به شکل مایع استفاده کرد. این نوع محیط کشت اغلب برای رشد قارچ ها به صورت سوسپانسیون یا برای تولید متابولیت ها یا آنزیم های قارچی استفاده می شود.

 

آشنایی محیط کشت های مناسب قارچ ها

 

محیط های کشت مصنوعی

محیط های کشت مصنوعی را می توان با مواد مغذی و افزودنی های خاص برای حمایت از رشد قارچ های خاص یا برای القای تولید متابولیت ها یا ترکیبات مورد نظر فرموله کرد.

 

برای قارچ های خوراکی نیز محیط هایی وجود دارد، محیط هایی که می توانند نیازهای این نوع قارچ ها را فراهم کنند

کمپوست

برخی از گونه های قارچ مانند قارچ دکمه ای (Agaricus bisporus) روی مواد آلی کمپوست شده مانند کاه، کود و سایر ضایعات کشاورزی رشد می کنند. فرآیند کمپوست به تجزیه مواد آلی و ایجاد بستر غنی از مواد مغذی برای پرورش قارچ کمک می کند.

 

خاک اره یا تراشه های چوب

بسیاری از گونه های قارچ، مانند قارچ شیتاکه و صدف، روی خاک اره یا تراشه های چوب همراه با مواد مغذی مانند سبوس یا کنجاله سویا کشت می شوند. این بستر از زیستگاه طبیعی این قارچ ها تقلید می کند و محیط مناسبی را برای باردهی فراهم می کند.

اینها تنها چند نمونه از موارد استفاده شده برای پرورش قارچ ازمایشگاهی و قارچ خوراکی در محیط های مختلف است. انتخاب محیط کشت به نیازهای خاص این میکروارگانیسم، هدف از کشت (تحقیق، تولید تجاری و غیره) و سایر عوامل مانند هزینه، در دسترس بودن و مقیاس پذیری بستگی دارد.

 

بدون دیدگاه
اشتراک گذاری
اشتراک‌گذاری
با استفاده از روش‌های زیر می‌توانید این صفحه را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.